2009. március 2., hétfő

Rádió


Fura, de régen nem izgatott különösebben. Mindig is volt rádiónk. Anyunak egy Hitachi zsebrádiója a konyhaablakban, a (villany)zongorán állt egy R4400-as csöves jószág. Később átkerült a lemezjátszóra, és nyolcadikos koromban kaptam egy Toshiba RT313F rádiómagnót.
Az iskolába is vinnünk kellett szakmai gyakorlat ürügyén valamit. A szomszédtól kaptam egy kehes jószágot. Jól meg is tekergettük - ki-ki a magáét - az órán, és ezzel le is volt tudva.
Még egy olyasmire emlékszem, amit egy másik szomszéd hozott át javítani. Ez már igazi munka volt, és hatalmas örömmel cseréltem rajta telepcsatlakozót. Igazi 9 Voltos zsebtelepről operáltam le. Még a munkadíjamra is emlékszem, egy lottót kértem (akkor 3,30 volt) és azt mondtam, vagy nagyon jól fog fizetni, vagy nem lesz belőlem szerencsejátékos.
Nem lettem milliomos.
Ugrom egy kicsit, nem fogom az összes VEF és Hitparade. és egyéb rokonoknál létező csodabogarat felsorolni, inkább megemlékezem egy kollegináról. A Villkész hatalmas munkaasztalán cserélgettem a javítanivalót, mikor felvettek hozzánk egy bájos szőke szépséget a recepcióra. Ő vette át a készülékeket. A nevére már akkor sem emlékszem, ha mélyhipnózisba zavarnának, de a munkáját nem felejtem el soha.
A munkalapon ugye szerepelt az ügyfél neve, a készülék tipusa, és gyári száma is. A vevő neve még csak olvasható is volt, az aláírása meg a hölgy kézírása együtt dekódolható volt, a gyári szám sokszor volt 16 10 8 7 6 55 és a tipusmegjelölésben a Tuning rádió. Ebből volt a legtöbb, de a kedvencem a Leo indicator volt. (Ezt legalább fel lehetett ismerni a világító diódasorról.)
Az egész pedig azért jutott eszembe, mert találtam egy szerencsétlen törött VEF rádiót a Dunaparton. Miszlikbe szedtem, és kedvet kaptam belebújni ismét a rezgőkörök világába.
Építeni kellene egy rádiót. De milyet?
Amivel a DCF 77-es adást tudom fogni.
Az ilyen ötleteim általában elmúlnak minden nyom nélkül, de most belém bújt az ördög. Megkerestem a Rádiótechnika 1987/2 számát. Végigolvastam az Elektronika fórumon a sorozatot, és beültem válogatni az alkatrészeket. Mondjuk TCA440-em nincs, és csak 18mm átmérőjű vasmagokat találtam itthon, de a VEF roncs ferritrúdjánál is találtam hosszabbat. Rápedertem a 300 menetet, és nagyon elégedett voltam magammal.
Az aktív antennát sem az újság alapján terveztem meg, hanem az egyik fórumozó (Spagoca) nyomán. Azt előre eldöntöttem, semmit sem akarok venni a rádiós részhez, tehát vagy találok itthon valamiben TCA440-et, vagy valami egy integrált áramkörös AM rádióból építem át.
Eddig úgy tűnik, a TA8164P -vel készült rádiósmagnó lesz a szervdonor. Az URH nem érdekel, az AM vevőt kell hozzáigazítanom. Megtekerem a 2,5kHz-es középfrekvenciás tekercseket, és az oszcillátor 80kHz-esét is. Ha ez sikerül...
Még a jövő zenéje.
Az aktív antennához találtam orosz tévé szenzorfiókjából bontott FET-et. кп103ж
Impulzustápokból bontott kondikat és ellenállásokat kerestem. A bipoláris tranzisztorból is ami először a kezembe akadt. BC214 és BC182B.
5Voltról semmi életjel. A FET-ről azt olvastam, hogy 10V max. Adtam neki 9V-ot. Ennyi nem kap, de gyanusan semmit sem csinált. Ja, ha P csatornásat rakok az N-es helyére, ne is várjak semmit. Újabb kotrás a tranzisztorgyűjteményben. 2N3819. Ezzel már jöttek a szkópon a szőrök, és hangolható is lett a tekercstologatással.
A következő projekt a rádió ébresztése és tekercscsere lesz.
A képeket is holnaptól fogom beszúrogatni.
***
Eltelt pár holnap. :-)
Azóta Belefúrtam magam a RT évkönyvekbe, és az alkatrésztemetőimbe. Kiválogattam a tekercseket, és ma megszülettek az első tekercsek.
A rajz alapján a L2, L3 és a L7.

Ez lenne egy frissen kibányászott VEF kf árnyékoló serleg nélkül.

Itt még csak kettő volt kész. A harmadikhoz éppen megleltem a hozzávaló drótot.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

statisztika

Magamról

Saját fotó
Üdv mindenkinek!
Magamról akarok írni. Talán érdekes lesz, talán unalmas. Nekem felfedezés. Mások szakmájába is belekóstolgatok, és nem ismerem a szaknyelvet, de talán mókásabb a saját meghatározás. Középiskolás lehettem, amikor megfogalmaztam (értelmeztem) magamnak a csigafúrót, miszerint egy acélhengerre két oldalán párhuzamosan lazán feltekert felébe vágott lyuk. Nem biztos, hogy pontos és az sem, hogy másnak is tetszeni fog. Akit ez idegesít, kérem kerüljön el! Azoknak szánom, akinek tetszik.