2011. július 3., vasárnap

Tekercselnék

... de még nem lehet.
A rádiójavítás kicsit félrekerült, amíg elkészül az AM kf és rf egységek hangolására alkalmas generátor.
A generátor egy RT újság alapján készül. A három modulja megvan. Az oszci alkalmi 300 menetes tekerccsel kipróbálva. Tartományon belül működik. Csak a szinusza nem tetszik. Ugyanígy a moduláló jel szinusza is ronda. A meghajtó erősítő dc szintjei szerint működik. Összerakás előtt.
Most jön viszont a munka neheze. A lakatos munka.
Egy generátort nem illik vadtekercseléssel készült induktivitásokkal megpakolni.
Elindult a vadászat, hogyan kell méhsejtet tekercselni.
A jutubin találtam egyet, majd a Rádiótechnikákat nyálazva felbukkant 1970-es évkönyvben. Az utalt az 1968 novemberi számra, és még találtam az 1965 szeptemberi számban. (Van értelme felvásárolni a sok bekötött régi számot. Jobb, mint egy új Moldova regény. Pedig én szeretem az  Öreget.)
Első nekifutásra elkészítettem a dörzskereket.
Én nem vacakoltam gumigyűrűvel. Kivágtam a kis Polszkimból megmaradt sárfogó gumiból akkora karikát, amit sikerült egyenletesre. Kerestem körkivágót, és hozzávalót szedtem ki 2mm-es bakelitlapból.
A három karikát összefogva középen, a fúrógépben kiegyengettem a gumifelületet.
A meghajtó tárcsát a szerző - Füvesi Gyula - 2mm vastag alulemezből alkotta. Nekem ekkora nincs.
Elsőre három réteg bakelit plusz valami hőre lágyuló műanyagot vágtam ki hozzá.
Erre már nem volt elég a körkivágó, fűrész kellett, bár nem zárom ki, hogy a legnagyobb is lehetett volna elég. (Cserélhető betétes 200Ft-os vacakkal metélkedem.)
A második napra az L profilok jöttek, és a tengely kiválasztása.
A profil nem volt gond. Szerettem volna ugyan U vasat, de az nincs, maradt a szögvas. Két lap egymással szemben.
(Most jól jött volna a gyermekjátékként kapott fémépítőm. Abban van tengelynek való, meg 90 fokos fogaskerék is. Ezt a dörzskerekes megoldást kikerülhettem volna.)

Első megoldásnak az udvarban talált 6-7 cm-es menetes szárdarab kínálkozott.
Reménykedtem benne, hogyha befogom két anyával satuba, és függőlegesen fúrom meg, nem mászik el nagyon a tengely, és megmenetelve 2 és feles csavarral tudom majd hozzáhuzatni a tekercstesteket.
Sajnos eleve görbe volt a menetes darab, és ha még ki is lógatom a forgást csapágyazó szögvasból, nagyon nagy O betűt rajzol.
Ez volt az első kudarc.
Jött a fúrótokmányos megoldás.
Van egy Junyij Tyehnik fadobozos játékom. Még nagyanyámtól kaptam, de kiválóan használható kis satuja, fűrésze, pontozója, üllője van. Évekig nem is volt más. Ennek a közepén figyel egy kézi hajtányos fúró. Az életben nem vettem elő, és nem is fogom.
A tokmánya most a legjobb helyre kerül.

8-as csavarra lehet feltenni, de 1mm-es menetemelkedése van.
Ez nem lehet gond.
Lehegedültem egy félig menetes csavar fejét, és feltekertem rá annyit, hogy a tokmány nyisson-zárjon.
Remek, csak ez is üt.
Nem tudok normális tengelyt alkotni.
Második kudarc.
Feltúrtam a bontott és bontható nyomtatókat, tengelykitermelésre alkalmas szemetemet, és nem volt közöttük a végén furatolt-menetes, aztán kigyúlt a fény.
A régi csöves EMG szkópokban a cserélhető fiókok távtartói tengelyek. Az egyik végén furat, a másik menetes szár.  Ebből van valahol 3db. (nem fiók, csak a rúd)
Ha kisméretű tekercstestet nem tudok még ráhúzni, majd nagyobbal kísérletezem először. Mondjuk bergman csőre tekerek, vagy papírból alkotok csövet fúróra, és körberagasztom, úgy húzom le. Megoldás lesz, csak most haladjak azzal, amivel tudok!
Ez már nem kudarc. Lehet tovább lépni.
Ma a dörzskerék megoldását agyaltam ki.

A RT-s megoldásból  nem derült ki a csapágyazása. A három alkotóelemet én nem szegecseltem (még) csak összacsavaroztam. A közepére 8-as csavart fúrtam át 4-es tengelynek való fúróval. Ilyen tengelyt találtam. Az L idomot két részből raktam össze. Valami polctartó bigyó lehetett, mert sok van belőle, és kaptam. Szép rozsdamentes anyag.
Az elforduló U alakú idomot autórádió oldalfalából vágtam és fúrkáltam méretre.
Eddig itt tartok.

Elég mocskos munka volt. Olaj, fémforgács, rozsda. Még nem fényképeztem.
Majd holnap csinálok képeket. (kipipálva)
Egyébként is esett az eső, és állandóan be kellett ráncigálni mindden az erkély védettebb területére.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

statisztika

Magamról

Saját fotó
Üdv mindenkinek!
Magamról akarok írni. Talán érdekes lesz, talán unalmas. Nekem felfedezés. Mások szakmájába is belekóstolgatok, és nem ismerem a szaknyelvet, de talán mókásabb a saját meghatározás. Középiskolás lehettem, amikor megfogalmaztam (értelmeztem) magamnak a csigafúrót, miszerint egy acélhengerre két oldalán párhuzamosan lazán feltekert felébe vágott lyuk. Nem biztos, hogy pontos és az sem, hogy másnak is tetszeni fog. Akit ez idegesít, kérem kerüljön el! Azoknak szánom, akinek tetszik.